Aktierna som lyfter depån
Kommentar av Karl Lans
Det sägs att det säkraste sättet att bli miljonär är att vara miljardär och köpa flygbolagsaktier – men det gäller inte alltid. Särskilt inte om man har satsat på europeiska flygbolagsaktier under de senaste åren.
Den klarast lysande stjärnan bland de noterade europeiska flygbolagen är lågprisjätten Ryanair, vars aktie stigit med inte mindre än 120 procent under de senaste tre åren. Under innevarande år summeras uppgången till 47 procent. Bakom Ryanairs fantastiska utveckling ligger extrem kostnadsdisciplin, hög kabinfaktor och högre biljettpriser.
De senaste trafiksiffrorna visar att Ryanair fortsatt växer kraftigt. Senaste rapporterade månaden flög bolaget 19,2 miljoner passagerare, att jämföra med cirka 17 miljoner under motsvarande period året innan. Kabinfaktorn låg på 93 procent, vilket är en av de högsta nivåerna i Europa.
Ryanair grundades 1984 av Christopher Ryan, Liam Lonergan och den irländske entreprenören Tony Ryan. De första flygningarna gjordes året därpå. Bolaget växte under de tidiga åren, men lönsamheten uteblev. För att hitta en hållbar modell tittade man västerut mot världens första lågprisflygbolag, amerikanska Southwest Airlines.
Det var Ryanairs då unga vd Michael O’Leary som reste till USA för att studera hur Southwest arbetade.
Från Southwest hämtade O’Leary flera nyckelprinciper: att flyga till mindre och billigare flygplatser, ha en enhetlig flygplansflotta, maximera flygtiden för varje flygplan och ta betalt för allt som inte är själva flygstolen.
Ryanair är idag Europas största flygbolag, sett till antal passagerare.
Koncernen omfattar Ryanair, Buzz, Lauda och Malta Air och genomför tillsammans över 3 000 flygningar per dag. Sammantaget flyger Ryanair till 240 destinationer i 40 länder. Flygplansflottan består för närvarande av drygt 600 plan främst av typen Boeing 737–800 och 737–8200.
Aktien handlas till ett p/e-tal på 13 och ev/ebitda på 6,9 för nästa år. Vinsten per aktie väntas stiga med drygt 40 procent 2026. Den genomsnittliga riktkursen ligger 10 procent över nuvarande kursnivå.
Men Ryanair är inte ensam om att glänsa på börsen i år – även IAG har visat stark utveckling och är den näst bästa flygbolagsaktien i Europa.
International Consolidated Airlines Group, eller IAG, är en av Europas största flygbolagsgrupper och äger välkända varumärken som British Airways, Iberia, Vueling och Aer Lingus. Aktien är upp knappt 40 procent under 2025. Under 2024 transporterade bolaget totalt 122 miljoner passagerare. Resterande intäkter kommer från fraktverksamhet och andra tjänster, som underhåll, hanteringstjänster och distribution av datorsystem för reservationer.
💡 Tips från Global Gains
Vill du ha fler analyser, bolagscase och marknadsinsikter? Lyssna på vår podd Global Gains – varje vecka diskuterar vi nordiska och globala aktier, fonder och småbolag med internationellt perspektiv.
🎧 Lyssna på alla avsnitt här
Vid årets slut hade IAG en flygplansflotta på 689 plan och nästan 74 000 anställda. Geografiskt står Storbritannien för drygt en tredjedel av omsättningen, Spanien för 17 procent och USA för nästan 17 procent, medan övriga marknader utgör resterande del.
Kombinationen av premiumtrafik via British Airways och Iberia samt lågkostnadsalternativ som Vueling ger IAG en bred marknadsexponering. Starka nav i London och Madrid ger bolaget hög prissättningskraft, samtidigt som intäkter från frakt och andra tjänster bidrar till att dämpa volatiliteten i passagerartrafiken. Denna diversifiering har gjort bolaget mer motståndskraftigt i konjunkturcykler och turbulenta tider för flygindustrin.
Vinsten per aktie väntas stiga med 22 procent 2026. P/e-talet för nästa år ligger på 6,7 och ev/ebitda på 3,1. Analytikerna ser en uppsida i aktien på runt 10 procent från nuvarande nivå.
Tredje bästa flygbolagsaktien i år är Norwegian, vars aktie stigit med inte mindre än 37 procent. Norwegian är också en av de mest direktägda norska aktierna i svenskarnas portföljer. Bara hos Avanza finns aktien i inte mindre än 45 000 depåer.
Norwegian Air Shuttle är det största lågkostnadsflygbolaget i Norden och är en stark aktör på kort- och medeldistans inom Europa. Sedan 2024 ingår det norska inrikesbolaget Widerøe i koncernen.
Under 2024 transporterade koncernen totalt 26,4 miljoner passagerare, varav omkring 22,6 miljoner flög med Norwegian. Kabinfaktorn låg under året på cirka 85 procent, vilket visar att bolaget kunnat fylla flygen samtidigt som kapaciteten har ökat.
Norwegian har en modern flotta bestående av 147 flygplan, främst Boeing 737‑800 och 737 MAX 8, vilket ger låga driftskostnader och hög bränsleeffektivitet. Bolaget har knappt 9 000 anställda och fokuserar på att växa inom Norden och Europa, med nya rutter och frekventa avgångar, samtidigt som man behåller sin kostnadseffektiva modell.
Tillväxten har gjort Norwegian till en intressant aktie för investerare som vill ha exponering mot det nordiska lågprisflygsegmentet. Bolaget kombinerar en stark regional närvaro med modern flygplansflotta, vilket ger möjlighet till lönsam expansion. Samtidigt finns risker, framför allt kopplade till konjunkturkänslighet, pressade marginaler vid kapacitetsökning och kapitalbehov för ny rutt- och flottaffär.
Bolaget handlas till ett p/e-tal på nästa år på 7. Ev/ebitda ligger på 2,9. Vinsten per aktie väntas mer än dubblas nästa år. Analytikerkåren ser en uppsida på knappt 20 procent från nuvarande nivå.
Anledningen till att Ryanair värderas högre än både IAG och Norwegian är främst deras stabila utveckling över en längre tid, vilket är unikt i branschen.
För investerare är därför kostnadsnivå och balansräkning viktigare än tillväxt i antal passagerare. Ryanair har under lång tid visat att ett ultralågt kostnadsläge ger motståndskraft även när marknaden viker. IAG erbjuder en bredare intäktsmix och bra flygplatsnav, men är större och komplexare med högre personal- och kapitalkostnader. Norwegian är en mer renodlad spelare med möjlig uppsida vid gynnsamt konjunkturläge, men samtidigt med större känslighet vid svagare efterfrågan.
Flygbolag kan se låga ut på p/e-tal under goda år, men vinsterna är cykliska och påverkas kraftigt av bränslepriser, kapacitetstilldelning, löneavtal och geopolitik. Den som investerar i sektorn behöver därför tåla volatilitet och ha en tydlig uppfattning om var vi befinner oss i konjunkturcykeln.
Följ Global Gains!
Global Gains poddar finns här.
Glöm inte att följa oss på Facebook och LinkedIn för fler uppdateringar.
På X hittar du oss som @karllans och @par_stahl








