Ferrari redovisade ett starkt resultat för 2024 och överträffade både konsensusförväntningar och sin egen prognos.
Högre personaliseringsgrad, en gynnsam produkt- och geografisk mix samt fortsatt stabil efterfrågan bidrog till utvecklingen. Samtidigt signalerar företagets försiktiga prognos för 2025 en möjlighet till framtida upprevideringar i takt med att året fortskrider och insynen i marknaden ökar.
Stark prestation i en utmanande marknad
Ferraris förmåga att överträffa förväntningarna understryker styrkan i dess affärsmodell, som bygger på exklusivitet, prissättningsmakt och lojalitet bland kunderna.
Bolaget såg en stark efterfrågan på högmarginalmodeller såsom Daytona SP3, medan en ökad andel personalisering bidrog till förbättrad intjäning och marginaler.
Trots en fortsatt kostnadsinflation ökade rörelsemarginalen till 28,3 procent, drivet av strategiska prishöjningar och en fördelaktig försäljningsmix. Det industriella fria kassaflödet låg på solida 1,03 miljarder euro, vilket speglar en väl avvägd kostnadskontroll och fortsatta investeringar i framtida produktutveckling.
Exklusivitet förblir en avgörande faktor
Ferrari upprätthöll sin strikta produktionsdisciplin och ökade leveranserna marginellt med 0,7 procent till 13 752 enheter. Företaget fortsätter att följa Enzo Ferraris filosofi om att sälja ”en bil mindre än marknaden efterfrågar” för att bevara sin exklusivitet.
Noterbart är att 81 procent av leveranserna under 2024 gick till befintliga kunder en ökning från sjuttiofyra procent föregående år, vilket bekräftar styrkan i Ferraris varumärke och kundlojalitet.
Leveranserna i Nord- och Sydamerika ökade med 5 procent, vilket kompenserade för en 22-procentig minskning i Kina, där Ferrari har begränsat försäljningen till högst 10 procent av den totala volymen för att bevara marginaler och exklusivitet.
Med en full orderbok som sträcker sig till 2026 kvarstår en stark efterfrågan, vilket minskar eventuella farhågor om potentiellt högre tullar på europeiska exportvaror till USA.
Även om bolagets prognos för 2025 ligger något under konsensus har Ferrari en historik av att uppjustera sina prognoser under årets gång. En fortsatt stark efterfrågan på specialmodeller och ökade personaliseringsnivåer bör göra det möjligt för Ferrari att överträffa dessa mål.
Marginalexpansion under 2025 väntas drivas av Purosangue V12, 12Cilindri och den kommande F80-superbilen.
Elektrifiering i linje med målen – Nyckelhändelse 2025
Hybridmodeller stod för 51 procent av Ferraris leveranser under 2024, vilket markerar första gången som elektrifierade fordon översteg traditionella förbränningsmotorer. Bolaget ligger därmed i fas med sitt mål om att uppnå en mix av 60 procent hybrid/el och 40 procent förbränningsmotorer till 2026.
Lanseringen av Ferraris första helelektriska bil (BEV) i oktober 2025 blir en avgörande händelse, med höga förväntningar på hur den kommer att mottas av både befintliga och nya kunder.
Investeringsperspektiv
Ferraris unika affärsmodell, starka prissättningskraft och tydliga planer för produktionen under 2025 och 2026 gör aktien till ett attraktivt val inom både lyx- och fordonssektorn tycker Global Gains.
Med goda utsikter för framtida vinstupprevideringar och en förmåga att hantera ekonomiska utmaningar står Ferrari väl rustat för långsiktig lönsamhet och fortsatt värdeskapande för sina investerare.
Följ Global Gains!
Glöm inte att följa oss på Facebook och LinkedIn för fler uppdateringar.
Global Gains poddar finns på Spotify
På X hittar du oss som @karllans och @par_stahl