Ferrari levererade under tredje kvartalet ett resultat som var i linje med marknadens förväntningar. Intäkterna steg med 7 procent till 1,6 miljarder euro och nettovinsten ökade med 13 procent till 375 miljoner euro.
Intäkterna från bilar och reservdelar steg till 1 400 miljoner euro vilket motsvara en ökning med 5,2 procent, vilket beror på en starkare produkt- och marknadsmix samt ökad efterfrågan på personanpassning.
Sponsring, kommersiella intäkter och varumärkesintäkter nådde 174 miljoner euro, vilket var en ökning med drygt 20 procent, främst tack vare nya sponsorskap.
Valutakursförändringar hade en negativ nettoeffekt på 8 miljoner euro framför allt kopplad till den amerikanska dollarn och japanska yenen.
En bättre produktmix, där försäljningen av exklusiva modeller som Daytona SP3 och Purosangue samt en ökat fokus på personanpassning av bilarna, hjälpte Ferrari att nå en rörelsemarginal på hela 28,4 procent, trots en tillfällig leveransnedgång på 2 procent. Rörelsemarginalen var hela 1-procentenhet högre under kvartalet än motsvarande period i fjol.
Totalt leverade Ferrari 3 383 fordon under kvartalet, vilket var 76 färre än motsvarande kvartal i fjol. Nedgången var störst på den kinesiska-och taiwanesiska marknadens samtidigt som Europa och övriga marknader i Asien såg ökade leveranser. Fördelningen motsvara den geografiska fördelningen som ledningen avser, då man inte vill att den kinesiska marknaden ska vara större än 10 procent.
Kvartalets portfölj bestod av åtta modeller med förbränningsmotorer och fem med hybridmotorer, som utgjorde 45 procent respektive 55 procent av den totala leveransvolymen.
En annan faktor som påverkade antalet levererade bilar negativt, var att fabriken var stängd under en längre period än vanligt under kvartalet.
Under perioden installerade Ferrari ett nytt ERP-system, vilket är ett mjukvarusystem som hjälper företaget att driva hela verksamheten, stödja automatisering, processer inom ekonomi, HR, tillverkning, leveranskedjan med mera. Det nya ERP-systemet ersatte två äldre system.
Fritt kassaflöde och prognos
Ferrari såg ett fritt kassaflöde på 364 miljoner euro. Den ökade finansiella styrkan öppnar upp för fortsatta investeringar i både produktutveckling och den nya produktionsanläggningen i Maranello, som nyligen utökades med en toppmodern lackeringsavdelning.
Ferraris framgång bygger på en strategi av exklusivitet, långsiktig orderbokshantering, där efterfrågan ska överstiga utbudet och teknisk innovation. Orderboken är fylld långt in i 2026, vilket avspeglar en lojal kundbas som är beredd att investera i framtidens lyxbilar.
Ledningen upprepade prognosen för helårsresultatet 2024. Ferrari spår fortsatt att omsättningen i år blir minst 6,55 miljarder euro. Under 2023 var omsättningen 6,0 miljarder. Det justerade ebitda-resultatet bedöms landa på minst 2,5 miljarder. Under 2023 var resultatet 2,28 miljarder. Och vinsten per aktie förväntas landa på minst 7,9 euro jämfört med 6,9 euro för 2023.
Supersportbilen F80
Ferrari avslöjade samtidigt den efterlängtade F80 – en hybrid-superbil med en V6-motor på hela 1 200 hästkrafter, vars begränsade upplaga redan sålts slut. Ferrari säger efterfrågan var tre gånger så stor som utbudet på en total produktion om 799 F80 bilar. De första leveranserna av den nya supersportbilen förväntas under det fjärde kvartalet 2025.
E-byggnad
En annan milstolpe är bolagets nysatsning på elektrifiering genom sin så kallade e-byggnad. Denna avdelning i Maranello är inte skapad för att öka produktionsvolymen, utan för att främja teknisk flexibilitet, där Ferrari för första gången ska tillverka elektriska kärnkomponenter internt.
Med denna satsning kan Ferrari erbjuda sina kunder en valfrihet som sträcker sig över tre drivlinor – förbränningsmotor, hybrid och el – och ge dem möjlighet att välja sin motordrivlina.
Sammanfattning
Sammanfattningsvis visar Ferraris kvartalsrapport på en fortsatt stark efterfrågan, särskilt på de exklusivare och mer avancerade modellerna med högre marginal. Och att företaget har en stor förmåga att anpassa sig till en osäker omvärld.
Med en mycket solid och transparent orderbok, ökad teknologisk flexibilitet genom den nya e-byggnaden och en stark finansiell ställning, tycker vi på Global Gains att marknadens reaktion med en nedgång på över 7 procent under gårdagen var lite väl hård. Vi gillar Ferrari och tror att nedgången är ett köptillfälle för den långsiktige investeraren.