Italienska Pirelli tillverkar däck för bilar, motorcyklar och cyklar. Bolaget är särskilt inriktat på premiumsegmentet för slutkonsumenter.
I däckbranschen går Pirellis däck går under smeknamnet ”däckens Prada.”
Pirelli grundades i Milano 1872 av Giovanni Battista Pirelli. Initialt tillverkade företaget telegrafledningar, kablar och cykeldäck. 1901 började man producera bildäck.
Fram till 2004 var Pirelli en av världens största tillverkare av elkablar. Den verksamheten såldes då till ett riskkapitalbolag och sattes senare på börsen under namnet Prysmian.
Pirelli är idag en av världens största däckproducenter med 18 produktionsanläggningar i tolv länder och med 31 200 anställda.
2024 omsatte bolaget 6,7 miljarder euro. För 2025 spås Pirellis intäkter landa på 6,9 miljarder euro.
2024 kom 88 procent av intäkterna kom från försäljning av bildäck och resterande delen kom från motorcykel- och cykeldäck.
Sammantaget stod premiumdäck för nära 75 procent av de sålda däcken. Andelen premiumdäck av omsättningen har stadigt klättrat under de senaste åren.
I däckbranschen brukar man säga att däck är en högmarginalprodukt och den tillverkare i världen som säljer flest premiumdäck med bäst marginal är Pirelli.
Geografiskt är bolaget starkast i Europa. Europa står för 40 procent av omsättningen. Nordamerika står för 25 procent, Asien för 17 procent och Sydamerika för 12 procent.
Pirelli värderas till 5,8 miljarder euro. Under det senaste året har aktien stigit 6 procent.
Analytikerkåren är positiv till aktien. 14 av 16 analytiker rekommenderar köp. Den genomsnittliga riktkursen är 6,5.
Bolaget handlas till ett p/e-tal på 10,5 för 2025. Ev/ebitda ligger på 4,7. Det är helt i linje med bolagets största konkurrenter.
Största ägare är kinesiska statsfonden China State-Owned Assets Supervision & Admn Commission som kontrollerar 37 procent av aktierna.
Pirellis är ledande inom motorsport. Bolaget deltar i över 350 olika motorsporttävlingar per år. Mest prestigefyllt är att de sedan 2011 är ensamma leverantörer till Formel 1-tävlingarna.
För att ytterligare öka intäkterna kommer Pirelli att satsa ännu hårdare på premiumdäck.
Bolaget har fortsatt målet att få ner skuldsättningen. I år spås den sjunka till 1,5 gånger ebitda.
Efterfrågan på Pirellis premiumdäck försvagades under den senaste inflationsperioden. Pirellis efterfrågan är starkt kopplad till hushållens inkomster som nu väntas stiga.
Skiftet mot fler elbilar i världen är positivt för bolaget eftersom barriärerna här för konkurrenter är högre.
Det som långsiktigt talar för Pirelli är att det successivt sker ett skifte mot premiumsegmentet inom däck, särskilt mot däck som är större än 18 tum, där Pirelli är starkast.
Pirelli värderas till cirka 10 gånger den förväntade vinsten för 2025, en nivå som framstår som attraktiv i förhållande till de tillväxtmöjligheter som premiumdäckmarknaden erbjuder.
Senaste rapporten var starkare än konsensus. Försäljningen låg på 1,723 miljarder euro. EBIT var 277 miljoner euro. Volymerna var stabila, vilket får ses som mycket uppmuntrande i ett utmanande globalt däckmarknadsklimat.
Pirellis marginaler är branschledande med 16 procent. Samtidigt är bolaget lågt värderat. Global Gains anser att däckens Prada hör hemma i aktiedepån.
Följ Global Gains!
Global Gains poddar finns på Spotify
Glöm inte att följa oss på Facebook och LinkedIn för fler uppdateringar.
På X hittar du oss som @karllans och @par_stahl